Boere, Visser en Krayenbosch in Bianca in de Molen
"Een werk wordt een kunstwerk als bezieling erin besloten ligt"

terug naar artikelen

WASSENAAR - "Dichteres Eva Gerlach heeft het over de bezielingvan de dingen. Daar gaat het bij beeldende kunst ook om. Een werk wordt pas een kunstwerk als bezieling erin besloten ligt. Een kunstenaar put uit de ziel. Echter niet altijd meteen gaat het zoals de hij het wil. Respect heb ik voor het steeds weer herscheppen en als kunstenaar weet ik hoeveel daarbij komt kijken." Zaterdag opende Judith Bloedjes de expositie in Galerie Bianca in de Molen, waar drie kunstenaars hun werk tonen. Schilderijen van Lieke Boere en Bernard Visser en keramische wandobjecten van Gertrude Krayenbosch.
door Lucie Heins

"Hoewel drie kunstenaars met ieder een verschillende achtergrond", gaat Judith verder, "komt hun werk overeen. Inspiratie halen ze uit het grillige van de natuur. Veel natuurlijke materialen zijn te zien zoals zand, hout of schelpen. Ook stenen komen uit de aarde, zijn eeuwenlang hun weg gegaan en hebben ieder een eigen geschiedenis. Zo is het ook bij kunst, het ontwikkelt zich steeds verder."
De tentoonstelling oogt licht, helder en ingetogen met aarde-en pasteltinten. De kunstwerken zijn in harmonie met elkaar.

In de schilderijen en etsen van Lieke Boere vloeien pastels, zacht blauwe en lichtgele kleuren in elkaar over als losjes op doek gezet. Alsof er door de kunstenaar enkel een kleine aanzet is gegeven, waarna de lijnen een eigen weg zijn gegaan en vlakken en vormen zijn ontstaan. "Het zijn beelden over elkaar heen die ieder een eigen verhaal vertellen", zegt Lieke. Vaak heeft
de kunstenaar geen greep op wat er ontstaat. Hij is slechts het instrument om te uiten wat zich wil laten zien.

Symboliek van eenheid
De wandobjecten van Gertrude Krayenbosch zijn zowel hangend als liggend te bewonderen. Samengevoegde rolletjes klei. "Mijn inspiratie vind ik in natuurlijke vormen en structuren. Als kind verzamelde ik al stenen, schelpen en mineralen. Gefascineerd raakte ik door de ijnen, vormen en repeterende structuren door de natuur ontstaan. Steeds anders, maar toch een eenheid vormend." Zo is het ook met de objecten van Gertrude en tonen de kracht van de natuur. Geinspireerd is ze ook door het Boeddhisme. Kleine Boeddha beeldjes heeft ze ontworpen en zijn te vinden in de vitrines. Evenzo spreken Khanda's haar aan. Khanda is vrij vertaald: de weg naar eenwording. De Khanda is ongeveer vijftig centimeter breed en veertig centimeter hoog, is opgebouwd uit verschillende kleirolletjes met ieder een eigen vorm, afmeting en kleur. Met touw worden de rolletjes aan elkaar bevestigd, vormen een geheel en weerspiegelen de symboliek van eenheid.

Gertrude Krayenbosch, Lieke Boere en Bernard Visser exposeren hun werk in galerie Bianca in de Molen (Foto: Fotobureau Peter Schipper/Toon van der Poel).
Verlangen
Bernard Visser wil in zijn schilderijen de mens in de aarde en de tijd uitdrukken. Hij gebruikt natuurlijke materialen zoals zand, hout, soms schelpen en schildert met pigmenten en ook houtskool. "De patronen ontstaan vanzelf. De figuren, horizontaal en verticaal integreren in de materie, als een vlek die uit-vloeit op het doek." Naast het schilderij een horizontale figuur. Door het zand gaat een kunstharsmiddel waardoor het verhardt. De schilderijen van Bernard worden gekenmerkt door aardetinten zoals in een grot. Hij is ook geïnspireerd door de schilderingen in grotten, die hij bezocht heeft tijdens zijn reizen. Eeuwenoude tekeningen van dieren en mensen, wazig overkomend en samenvloeiend met de natuur. Toch brengt hij ook eigentijdse elementen in zijn schilderijen zoals in `Notitie voor slecht geheugen ' een bril te vinden is en een boot als teken van verlangen.

De expositie is te bezichtigen tot en met 20 juni in Galerie Bianca in de Molen, Molenplein 10a. Openingstijden: donderdag tot en met zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur.